۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

سختی روزگار

با کریمان کارها دشوار نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیدوار

تقوی انباشته

بیشترین سود در تقوی انباشته است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیدوار

همت بلند دار

 لَا تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ، مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْیَوْمِ، وَ أَمْحَى الظُّلَمَ لِتَذَاکِیرِ الْهِمَمِ.

 

 به دست آوردن ارزش هاى والا با خوشگذرانى میسّر نیست چه بسا خواب هاى شب که تصمیم هاى روز را از بین برده، و تاریکى هاى فراموشى که همّتهاى بلند را نابود کرده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
امیدوار

اسلام اگر نبود

جورج سارتن
بیان کمکى که تمدن اسلامى به علم کرده است، حتى به‏ صورت فهرستى مختصر در این مقاله کوتاه میسر نیست. ناچار باید بگویم و بگذرم که این کمک، منحصر به ترجمه متون علمى یونانی ها نبود بلکه بسیار از آن تجاوز میکرد. دانشمندان مسلمان فقط  واسطه و وسیله انتقال علم قدیم نبودند، بلکه خود تازه‏ هائى به‏ وجود آوردند. بدون شک میتوان با زبانى دیگر از «معجزه عرب‏» سخن گفت. آفریدن یک تمدن جدید علمى جهانگیر و بسیار عالى در مدتى کمتر از دو قرن چیزى است که میتوان از آن یاد کرد، اما نمی توان حق آنرا چنان‏که درخور است، بجاى آورد
.

 

تاریخ تمدن ویل دورانت 
ظهور و انحطاط تمدّن اسلامی از حوادث بزرگ تاریخ است. اسلام طی پنج قرن از سال 81 ـ 597 هـ . ق (700ـ 1200 م) از لحاظ نیرو، نظم، بسط قلمرو حکومت، تصفیه اخلاق و رفتار، سطح زندگانی، وضع قوانین منصفانه انسانی، ادبیات، دانشوری، علم، طب و فلسفه پیشاهنگ جهان بود. تمدّن اسلامی از طریق تاجران مسلمان و زائران مسیحی و مسافران معمولی و جهان گردان و به ویژه جنگ‌جویان صلیبی به همراه اجناس و آداب و رسوم و اختراعات و تألیفات و تفکرات اسلامی، وارد اروپا شد و زندگی اروپایی را از همه جهت غنی و پربار کرد و آنان را در آستانه خیزش علمی و رشد اقتصادی قرار داد

 

تمدن اسلام و عرب  گوستاو لبن
برخی از دانشمندان می‏گویند: برای اروپای مسیح ننگ است که بیرون آمدن از دوران توحش خود را مرهون تمدن یک قوم کافری مانند مسلمانان بدانند، و البته چنین ننگی را بسختی باید بپذیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیدوار

مرنج و مرنجان

طایفهٔ رندان به خلاف درویشی به در آمدند و سخنان ناسزا گفتند و بزدند و برنجانیدند.

شکایت از بی‌طاقتی پیش پیر طریقت برد که چنین حالی رفت.

گفت: ای فرزند! خرقه‌ٔ درویشان جامهٔ رضاست، هر که در این کسوت تحمّل بی‌مرادی نکند مدعی است و خرقه بر او حرام.

 

دریای فراوان نشود تیره به سیل / عارف که برنجد تنک آب است هنوز

گر گزندت رسد تحمل کن /  که به عفو از گناه پاک شوی

ای برادر چو خاک خواهی شد  / خاک شو، پیش از آنکه خاک شوی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیدوار