عبارت هایی که در زیر میاورم برداشت شخصی من یک انسان معمولی(اگر ناقص العقل نباشم)  است و نه برداشت های یک عالم دینی ؛ بخاطر همین ممکن است اشتباهاتی داشته باشد و وقتی متوجه بشوم می آیم و اصلاح میکنم انشاا... 

شیعه معتقد است که امام توسط خدا انتخاب می شود و حضرت علی (ع) هم بارها به آن اشاره کرده اند و برای گرفتن حق خود که از او غصب کردند بارها تلاش کردند اما در خطبه ای به بیان ویژگی های شخصیتی خلیفه مسلمین و همچنین نحوه ی انتخابش اشاره میکنند که برداشت من مربوط به زمان غیبت است و مدلی هم که ارایه میدهند همین مدل مجلس خبرگان فعلی است : 

أَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَحَقَّ النَّاس بهَذَا الْأَمْرِ، أَقْوَاهُمْ عَلَیْهِ وَ أَعْلَمُهُمْ بأَمْرِ اللَّهِ فِیهِ، فَإِنْ شَغَبَ شَاغِبٌ اسْتُعْتِبَ، فَإِنْ أَبَی قُوتِلَ. وَ لَعَمْرِی لَئِنْ کَانَتِ الْإِمَامَةُ لَا تَنْعَقِدُ حَتَّی یَحْضُرَهَا عَامَّةُ النَّاس [مَا] فَمَا إِلَی ذَلِکَ سَبیلٌ، وَ لَکِنْ أَهْلُهَا یَحْکُمُونَ عَلَی مَنْ غَابَ عَنْهَا، ثُمَّ لَیْسَ لِلشَّاهِد أَنْ یَرْجِعَ وَ لَا لِلْغَائِب أَنْ یَخْتَارَ

 

ای مردم ! سزاوارترین اشخاص به خلافت، آنکه در تحقق حکومت نیرومندتر و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد، تا اگر آشوبگری به فتنه گری برخیزد، به حق باز گردانده شود و اگر سر باز زد با او مبارزه شود. به جانم سوگند! اگر شرط انتخاب رهبر، حضور تمامی مردم باشد هرگز راهی برای تحقق آن وجود نخواهد داشت، بلکه آگاهان دارای صلاحیت و رای و اهل حل و عقد -خبرگان ملت- رهبر و خلیفه را انتخاب می کنند، که عمل آنها نسبت به دیگر مسلمانان نافذ است، آن گاه نه حاضران بیعت کننده ، حق تجدید نظر دارند و نه آنان که در انتخابات حضور نداشتند حق انتخابی دیگر را خواهند داشت

خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه


ولله اعلم ...